Els socis del Grup Caixa d’Enginyers avalen la gestió dels òrgans de govern de l’Entitat

El Grup Caixa d'Enginyers, cooperativa de crèdit de serveis financers i asseguradors, ha presentat als seus socis i sòcies els resultats obtinguts el passat exercici 2020. L’Entitat ha consolidat un any més els nivells de solvència i liquiditat posant de manifest la seva fortalesa i solidesa, així com l'èxit del seu model cooperatiu i de banca responsable.
En l’Assemblea General Ordinària del Grup Caixa d’Enginyers, celebrada el passat 9 de juny, els socis i sòcies de l’Entitat van aprovar els comptes anuals de l’exercici 2020 així com els estats d’informació no financera, entre d’altres punts de l’ordre del dia. El mateix dia també va tenir lloc l’Assemblea General de la Cooperativa de Consumidors i Usuaris dels Enginyers.
Els socis i sòcies de Caixa d’Enginyers van aprovar una retribució de l’1,5% sobre el nominal efectiu de les aportacions al capital social. Cal destacar que el 2020 l’Assemblea va aprovar una revalorització títol, el qual va passar de 96 a 100 euros.
Pel que fa als resultats econòmics i financers de l’exercici 2020, el Grup Caixa d’Enginyers va destacar en l’Assemblea la consolidació, un any més, dels nivells de solvència i liquiditat, malgrat la dificultat associada al context marcat per la crisi provocada per la COVID-19. Davant d’això, el Grup va realitzar un important esforç creditici i de suport a l’economia per a respondre a les necessitats dels socis i sòcies i de la societat.
Concretament, el creixement del Grup es va materialitzar amb el volum de negoci aconseguit, que es va situar a tancament de 2020 en els 7.771 milions d’euros amb un increment anual del 8,8%. El resultat abans d’impostos va ser de 12,53 milions d’euros, amb un benefici net d’11,36 milions d’euros, la qual cosa va suposar un ROE del 5,40% davant el -1,42% que va registrar el sector.
Tanmateix, Caixa d’Enginyers va obtenir una ràtio de capital CET1 del 15,21%, molt per sobre de la mitjana del sector a Espanya, que es va situar en el 12,54% segons dades estimades a tancament de l’exercici per AFI (Analistes Financers Internacionals), la qual cosa ha permès abordar de forma folgada el creixement del negoci, de l’activitat creditícia i dels riscos que comporta la disrupció financera per la COVID-19.
El crèdit als socis del Grup va incrementar significativament, amb una alça del 46% en préstecs de nova concessió que van sumar 557 milions d’euros. El crèdit a empreses va representar el 27% del total de la inversió creditícia. Així mateix, el Grup Caixa d’Enginyers va mantenir la morositat a nivells molt reduïts amb una ràtio del 2,75% (-9 punts bàsics en l’exercici).
Pel que fa a l’índex de recomanació dels socis, mesurat per l’NPS (Net Promoter Score), va ser del 52,9%, un increment de 3 punts respecte a l’exercici anterior, situant-se per sobre de la mitjana del sector financer.

Joan Cavallé, director general de Caixa d’Enginyers va destacar les bones xifres econòmiques i financeres de l’Entitat, així com les bones perspectives pel que fa a 2021 i la intenció de Caixa d’Enginyers de: “Ser un agent actiu en la recuperació econòmica, el finançament de la transició ecològica, la digitalització i la re industrialització”. En aquest sentit, va destacar cinc línies d'actuació des de les quals treballarà Caixa d’Enginyers:
- Continuar guanyant proximitat amb els socis aprofitat les capacitats digitals: L’Entitat vol reforçar els canals digitals, però a la vegada, personalitzant-ne la relació a través de banca intel·ligent. A més s’incrementaran els contactes amb els socis i es potenciaran els serveis de banca especialitzada.
- Increment de la concessió creditícia en un 25% i reforçar l'activitat orientada a les empreses a través del Pla UE Next Generation: Caixa d’Enginyers donarà suport i acompanyarà els socis que vulguin accedir als fons europeus, avançarà les subvencions concedides per agilitzar el desenvolupament dels projectes i finançarà projectes d’inversió, tant públics com privats, que requereixin completar l’aportació dels fons europeus.
- Manteniment de la inversió en tecnologia per continuar adaptant l’Entitat al context de creixement i digitalització. Durant els últims 6 anys, Caixa d’Enginyers ha fet inversions per valor de 40 milions d’euros amb l’objectiu d’assolir un alt nivell de digitalització dels socis (el 74,8% dels socis són digitals, amb un creixement de 5,2 punts percentuals el 2020). Per l’any 2021 l’Entitat disposa d’un pressupost per digitalització de 8 milions d’euros.
- Manteniment d’una exigent política de riscos que afronti, no sols els riscos tradicionals bancaris, sinó també, els climàtics de les diferents exposicions creditícies i inversores.
- Generació d’un impacte positiu per a la societat a través dels criteris ASG. En aquest sentit, Caixa d’Enginyers és referent i pionera en finances sostenibles i Inversió Socialment Responsable (ISR) i està treballant intensament perquè el 50% de les seves inversions tinguin aquesta etiqueta.
Félix Masjuan, president del Grup Caixa d'Enginyers, també va destacar el compromís de l’Entitat amb la banca responsable i la sostenibilitat: “Com sabeu, la sostenibilitat és un dels eixos vertebradors del Grup visible en tots els nostres àmbits d’actuació. El 2020 ens vàrem adherir a UNEP FI, la Iniciativa de Finances del Programa de Medi Ambient de les Nacions Unides, l'objectiu del qual és crear un sector financer que generi un impacte positiu en les persones i en el planeta. Addicionalment, Caixa d’Enginyers i Caixa Enginyers Gestió es van unir a la iniciativa Tobacco-Free Finance Pledge, essent el primer banc i la primera gestora de fons d’Espanya en fer-ho”.
Tenint en compte que el creixement és la base de futur de l’Entitat per tal d’afrontar els reptes d’ inversió creditícia, la transformació tecnològica i l’augment de la proposta de serveis als socis i sòcies, l’Assemblea va aprovar la possibilitat de realitzar una ampliació de capital en els propers tres anys.
El Grup Caixa d’Enginyers continuarà implementant el seu pla estratègic Connecta 2023, a través del qual vol donar respostes als nous desafiaments del sector des d’una nova normalitat econòmica i des d’un horitzó més cooperatiu i sostenible. Per aconseguir-ho, posarà en valor la seva capacitat d’incrementar el suport als socis a l’espera dels incipients resultats de la vacunació i de la recuperació econòmica que s’espera per aquest segon semestre de 2021.
Presidència d’honor
Josep Oriol Sala, president del Grup Caixa d’Enginyers entre 2011-2020, ha estat nomenat President Honorari del l’Entitat. El càrrec s’ha ratificat en l’Assemblea General Ordinària. Sala va finalitzar el seu mandat com a president el mes de març de 2021 en complir amb el límit de renovació establert en els Estatuts de l’Entitat, després d’una brillant trajectòria de 15 anys en el Consell Rector de Caixa d’Enginyers i 9 com a president, tan de l’Entitat com de la seva Fundació.
Josep Oriol Sala es converteix així en el tercer President Honorari de l’Entitat. Fernando Espiau, que va ser el primer President de Caixa d’Enginyers (1967-1971), va ostentar la presidència d’honor fins el 1994. Isabel Trabal, la primera dona enginyera de Catalunya i segona a Espanya, va presidir l’Entitat des del 1991 fins el 2007 i va ser Presidenta d’Honor fins el 2014.
Notícies relacionades
- NEWS & YOU num.9
- Caixa Enginyers posa en marxa ‘La Meva Salut Financera’, el primer servei que mesura el benestar econòmic amb una visió 360°
- Caixa Enginyers celebra el Dia dels Socis i Sòcies coincidint amb el seu 58è aniversari
- Caixa Enginyers t’ofereix 4 claus per organitzar les teves finances a l’inici de curs.
- Recomanacions Caixa Enginyers a l'hora de contractar una hipoteca
Caixa d'Enginyers s'uneix a un grup d'empreses i entitats internacionals per instar els governs a implementar polítiques per a lluitar contra crisi climàtica

Caixa d'Enginyers i la seva gestora Caixa Enginyers Gestió s'han adherit al “2021 Global Investor Statement to Governments on the Climate Crisis”. Es tracta d'una declaració a través de la qual els signants demanen als governs que implementin polítiques de gran importància que ajudin a abordar la crisi climàtica.
Aquesta declaració, liderada per The Investor Agenda, i entre els fundadors de la qual s’hi troben l'ONU i PRI (Principis d'Inversió Responsable), reclama, entre d’altres, que els informes financers que emeten les empreses relacionats amb el clima i el medi ambient siguin obligatoris i més complets. A més, també posa de manifest els impactes devastadors de la pandèmia causada per la COVID-19 i demana plans de recuperació econòmica resilients que donin suport a la transició justa cap a un futur amb zero emissions.
Els signants d'aquesta declaració afirmen que és necessari establir objectius ambiciosos per tal d’aconseguir un món amb zero emissions. Per a això és necessari que els governs dels diferents països implementin polítiques climàtiques consistents a curt i mitjà termini, amb l'objectiu de convertir-se en destins d'inversió cada cop més atractius. A més, anima als inversors a promoure accions ambicioses pel que fa a la política climàtica.
La declaració també explica que la plena implementació de l'Acord de París crearà importants oportunitats d'inversió en tecnologies netes, infraestructura verda i altres actius. Tots ells són productes i serveis necessaris en aquesta nova economia.
David Murano, subdirector general i director de l'Àrea de Gestió del Risc a Caixa d'Enginyers, comenta sobre la signatura d'aquesta declaració per part de l'Entitat: “Com a cooperativa, Caixa d'Enginyers aposta per la sostenibilitat. Es tracta d'un dels nostres eixos vertebradors que és visible en tots els nostres àmbits d'actuació. Treballem activament per a ser part de la transició cap a una economia baixa en carboni i, com a especialistes en inversió, donem suport a iniciatives com aquesta, que promou polítiques d'inversió responsable, amb l'objectiu de cuidar del medi ambient i fomentar la sostenibilitat”.
La declaració ja ha estat signada per un total 457 empreses i entitats, els actius de les quals superen els 41 bilions de dòlars, i inclou a 50 inversors que gestionen més de 200 mil milions de dòlars en actius. Tots ells es comprometen a vetllar per tal d’aconseguir que les seves carteres compleixin les zero emissions el 2050 o abans, així com a establir objectius provisionals pel que fa a la reducció d'emissions.
Els signants de la declaració demanen a tots els governs que emprenguin cinc accions prioritàries abans de la COP26 que tindrà lloc al novembre:
- Enfortir el seu esforç per a mantenir l'escalfament global per sota dels 1,5 °C.
- Comprometre's amb un objectiu nacional de zero emissions netes i seguir fulls de ruta per a fomentar la descarbonització.
- Implementar polítiques nacionals per a complir amb aquests objectius i incentivar les inversions privades en solucions de zero emissions abans de 2030.
- Assegurar que els plans de recuperació econòmica relacionats amb la COVID-19 donin suport a la transició cap a un món amb zero emissions
- Comprometre's a implementar requisits obligatoris de divulgació de riscos climàtics alineats amb les recomanacions del Grup de Treball sobre Divulgacions Financeres Relacionades amb el Clima (TCFD).
Notícies relacionades
- Caixa Enginyers reforça el seu compromís amb l'economia social amb la seva incorporació al Grup Clade
- El Grup Caixa Enginyers es bolca en el suport als afectats per la DANA
- Caixa Enginyers reforça la seva presència a Madrid amb una nova seu central
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, engega motors
- El Grup Caixa Enginyers i el Col·legi i l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya renoven la seva aliança estratègica
Caixa d’Enginyers i el Col·legi de Doctors i Llicenciats organitzen la sessió “L’Educació, Motor de l’Agenda 2030”

En el marc de la seva col·laboració, Caixa d’Enginyers i el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya organitzen un cicle sobre l’agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, amb l’educació com a motor de canvi.

La primera sessió, “L’educació, motor de l’Agenda 2030”, tindrà lloc demà 15 de juny a les 18.30 hores i comptarà amb la participació de Joan Cavallé, director general de Caixa d’Enginyers; Àlex Rocas, degà del Col·legi de Doctors i Llicenciats; Juan Manuel Moreno Olmedilla, especialista en educació del Banc Mundial; Concha Fernández Martorell, doctora el filosofia; i Lutxi Almodóvar, directora general de la Fundació Collserola.
La sessió està oberta a tothom amb prèvia inscripció en el següent enllaç.
Notícies relacionades
- Caixa Enginyers reforça el seu compromís amb l'economia social amb la seva incorporació al Grup Clade
- El Grup Caixa Enginyers es bolca en el suport als afectats per la DANA
- Caixa Enginyers reforça la seva presència a Madrid amb una nova seu central
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, engega motors
- El Grup Caixa Enginyers i el Col·legi i l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya renoven la seva aliança estratègica
Els experts en inversió reclamen tenir mètriques comunes per analitzar les inversions socialment responsables

El 58% del patrimoni gestionat en fons d'inversió per Caixa d'Enginyers és ISR
Coincidint amb la Setmana de la Inversió Socialment Responsable, el Grup Caixa d'Enginyers ha organitzat, juntament amb Spainsif, una taula rodona sobre l'agenda 2030 en inversió sostenible, punt de trobada on diversos experts en gestió d'inversions han posat en valor la importància del compliment de l'agenda 2030 pel que fa a inversió sostenible i el seu paper en la consecució dels ODS.
El progrés de les finances sostenibles ha evolucionat un mercat cada vegada més madur, gràcies a l'aparició de productes financers innovadors que ofereixen rendibilitat i impacten de manera positiva sobre algun o diversos dels ODS. No obstant, tots els experts reunits a la sessió han remarcat la necessitat de tenir eines de mesura comunes i que segueixin els mateixos criteris per a l'avaluació de les carteres amb l'objectiu que la Inversió Socialment Responsable (ISR) pugui fer un pas més en el seu desenvolupament. A més, aquestes mètriques han de ser capaces d'identificar l'impacte a llarg termini.
També han destacat la importància de saber identificar el greenwashing, així com la necessitat de tenir unes eines de reporting adequades que ajudin els analistes a prendre decisions. Establir línies de diàleg i confiança amb les empreses en les que s'inverteix és també una eina molt útil per conèixer millor la seva activitat de cara a la seva avaluació. A més, això pot facilitar que l'inversor tingui l'oportunitat d'influenciar en aquestes empreses amb l'objectiu que s'ajustin més a criteris ASG.
Els experts reunits en aquesta taula rodona han assenyalat el fet que, en pocs anys, la inversió socialment responsable ha tingut un desenvolupament molt important i demostrat la seva rendibilitat. La manera d'invertir ha anat evolucionant, i s'ha passat d'aplicar criteris d'exclusió en la inversió (no s'inverteix determinats sectors o empreses que no compleixen amb els objectius dels inversors, com el sector armamentistic o el del tabac) a focalitzar-se en la inversió d'impacte, és a dir, centrant-se directament en sectors i empreses que generen un efecte positiu en la consecució dels ODS i tenint en compte, no només els criteris financers, sinó els extra financers.
En aquest sentit, Cristina Llahí, Portfolio Manager a Caixa Enginyers Gestió ha destacat el fons CdE ODS Impact ISR, FI com a exemple de producte basat en inversió d'impacte, ja que influeix en el compliment de tots els ODS, especialment en el 4 (educació de qualitat), el 6 (aigua neta i sanejament) i el 9 (indústria, innovació i infraestructura), i dóna prioritat a les empreses el negoci de les quals estigui contribuint al compliment d'aquests Objectius.
Per part seva, Iñaki Irisarri, responsable de desenvolupament sostenible del Grup Caixa d'Enginyers ha introduït la sessió indicant que: “els experts en inversió poden aportar el seu gra de sorra a la consecució dels ODS i l'agenda 2030 mitjançant el foment de la inversió socialment responsable”. En aquest sentit, Caixa Enginyers Gestió n’és un referent i pionera en finances sostenibles i Inversió Socialment Responsable, tenint el 58% del patrimoni que gestiona en fons d'inversió és ISR. La Caixa Enginyers Gestió es troba entre les 10 gestores nacionals amb major patrimoni d'actius sota gestió ISR (510 MM€, dades d'abril de 2021).
Notícies relacionades
- El Grup Caixa Enginyers es bolca en el suport als afectats per la DANA
- Caixa Enginyers reforça la seva presència a Madrid amb una nova seu central
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, engega motors
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, inicia el seu recorregut pels municipis catalans el 16 de setembre
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
Félix Masjuan entrevistat a La Vanguardia

En l’entrevista es destaca el creixement sostenible de l’Entitat que “aliena als ajustos del sector, creix amb la cura en la política de riscos com a gran fortalesa”. El President destaca que el futur de Caixa d’Enginyers és “ser una cooperativa com a factor diferencial, tenir una política de riscos molt sensata i atendre bé al soci”.
En el reportatge es destaca el creixement en volum de negoci fins els prop de 8.000 milions d’euros i que gràcies a la política de riscos conservadora i al fet de posicionar al soci en el centre de la seva activitat, Caixa d’Enginyers manté la seva essència.
Notícies relacionades
- NEWS & YOU num.9
- Caixa Enginyers posa en marxa ‘La Meva Salut Financera’, el primer servei que mesura el benestar econòmic amb una visió 360°
- Caixa Enginyers celebra el Dia dels Socis i Sòcies coincidint amb el seu 58è aniversari
- Caixa Enginyers t’ofereix 4 claus per organitzar les teves finances a l’inici de curs.
- Recomanacions Caixa Enginyers a l'hora de contractar una hipoteca
El Grup Caixa d’Enginyers redueix un 32% les seves emissions de CO2

El Grup Caixa d'Enginyers ha reduït un 32% les emissions de CO₂ de les seves oficines respecte a 2018, manté el compromís per a ser una organització neutra en carboni i està adherida al Programa d'acords voluntaris impulsat per l'Oficina Catalana del Canvi Climàtic, que implica registrar anualment l'inventari d'emissions i presentar mesures per a reduir-les.
Iñaki Irisarri, responsable de desenvolupament sostenible del Grup Caixa d'Enginyers explica: “La lluita contra el canvi climàtic és una responsabilitat de tots. Per això el Grup Caixa d'Enginyers treballa activament per a ser part de la transició cap a una economia baixa en carboni, d'una banda, amb la reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI) i, d'altra banda, amb la compensació de les emissions derivades de la seva activitat”.
L'Entitat s'ha fixat l'objectiu de reduir un 20% les emissions que genera. Per aquest motiu desenvolupa una sèrie d'actuacions que incideixen en els àmbits del consum energètic i la reducció de la petjada de carboni, minimització de residus i reducció del consum de paper.
Caixa d'Enginyers vetlla per aconseguir un consum energètic més eficient introduint millores en les seves instal·lacions i oficines, on es produeix el seu principal consum, l'electricitat. Així, l'Entitat compta amb els serveis de diferents distribuïdors d'energia i ha reduït el seu consum d'electricitat per oficina en un 13,3% en tres anys.
Per a disminuir les emissions de gasos d'efecte hivernacle es treballa mitjançant la reducció de consum energètic a través de mesures com l'automatització de l'ús d'energia, la utilització de sistemes d'immòtica per a controlar la climatització i la il·luminació i l'ús de bombetes LED de baix consum.
La pandèmia de la COVID-19 ha provocat la reducció d'un 47% en l'ús de combustibles fòssils i de les emissions del Grup. Això es deu a la implantació del teletreball per a part de l'equip, a la substitució dels viatges corporatius per videoconferències i altres canals digitals i a la reducció de desplaçaments.
Des de 2018, el Grup Caixa d'Enginyers compensa el 100% de la seva petjada de carboni a través de diferents iniciatives. El 2020, s'han compensat les emissions generades a través del projecte Ambatolampy solar PV, la major planta solar de Madagascar, que evita l'emissió de 25.000 tones de CO₂ a l'any i genera energia neta equivalent al consum de 50.000 llars l'any. A més de la reducció d'emissions, els beneficis del projecte comprenen, entre d’altres, la generació de 80 llocs d'ocupació estables, i sumar-se a l'objectiu d'aconseguir el 2030 que el 80% de l'energia consumida pel país provingui de fonts netes.
El Grup estén el seu compromís amb la sostenibilitat a la seva cartera d'inversions, fet que ha estat un valor a l'alça en els últims 15 anys. Concretament, des de l'any 2006, Caixa Enginyers Gestió impulsa la Inversió Socialment Responsable (ISR), és a dir, en el procés de selecció d'actius, aplica criteris mediambientals, socials i de bon govern (ASG) per a buscar, a més del retorn financer, un impacte positiu en la societat mesurable.
Actualment, Caixa Enginyers Gestió es troba entre les 10 gestores nacionals amb major patrimoni d'actius sota gestió ISR (510 MM€ amb dades d'abril de 2021). La petjada de carboni dels fons que gestiona s'ha reduït en un 38% respecte al 2019.
Notícies relacionades
- El Grup Caixa Enginyers es bolca en el suport als afectats per la DANA
- Caixa Enginyers reforça la seva presència a Madrid amb una nova seu central
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, engega motors
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, inicia el seu recorregut pels municipis catalans el 16 de setembre
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
El 58% del patrimoni dels fons d’inversió de Grup Caixa d’Enginyers ja té etiqueta ISR

Caixa Enginyers Gestió, referent i pionera en finances sostenibles i Inversió Socialment Responsable (ISR), ha assolit que el 58% del patrimoni gestionat de fons d’inversió incorpori l’etiqueta de sostenibilitat en la seva denominació.
L’alt compromís del Grup en matèria de sostenibilitat ha estat un valor a l’alça en els últims 15 anys. Concretament, des de l’any 2006, Caixa Enginyers Gestió impulsa la Inversió Socialment Responsable (ISR), és a dir, en el procés de selecció d’actius, aplica criteris mediambientals, socials i de bon govern (ASG) per tal de buscar, a més del retorn financer, un impacte positiu en la societat mesurable. Actualment, Caixa Enginyers Gestió es troba entre les 10 gestores nacionals amb major patrimoni d’actius sota gestió ISR (510 MM€ amb dades d’abril de 2021).
El creixement en els darrers anys ha estat constant: el patrimoni gestionat en fons ISR del Grup va créixer a raó d’un 33% anual en els dos últims anys i del 27% en els últims tres. Actualment, amb un 58% del patrimoni de fons amb etiqueta ISR respecte el total de patrimoni de la gestora, duplica el percentatge d’inversions socialment responsables de fa tres anys, que era del 27%.
Segons Xavier Fàbregas, director general de Caixa Enginyers Gestió, “el Grup Caixa d’Enginyers és referent i pioner en finances sostenibles”, i manté la convicció de continuar essent líders en aquest àmbit, així com un ferm compromís amb les persones i el medi ambient. És per això que, en el seu pla Connecta 2023, el Grup té un clar full de ruta traçat per donar resposta als desafiaments del sector des d’un horitzó més cooperatiu i sostenible.
Pel que fa al nou denominat fons CE Global ISR, FI, el quart fons de la gestora que incorpora l’etiqueta ISR, se suma al patrimoni de fons ISR: Fonengin ISR, FI; CdE ODS Impact ISR, FI, i CE Environment ISR, FI. D’aquesta manera, l’Entitat incorpora l’etiqueta ISR en la seva estratègia de renda variable internacional. No obstant això, històricament, el fons ja aplicava criteris responsables tenint en compte aspectes Ambientals, Socials i de bon Govern (ASG). Prova d’això és que a tancament de l’exercici 2020, el CE Global ja va obtenir la màxima qualificació en sostenibilitat segons Morningstar, un dels principals ràtings de valoració de fons d’inversió.
Amb la incorporació de l’etiqueta ISR en la seva denominació, el fons manté la vocació de renda variable internacional i l’inversor podrà disposar d’informació de l’impacte del fons en els Objectius de Desenvolupament Sostenible, la petjada hídrica i de carboni, mètriques socials i de bon govern, així com el ràting ASG segons MSCI o accions d’implicació realitzades en nom del fons.
Model de banca cooperativa, responsable i sostenible
El compromís de l’Entitat per impactar positivament en la societat es materialitza amb una oferta pionera de productes financers socialment responsables, amb l’objectiu d’alinear la inversió creditícia i financera amb els compromisos mundials de l’Acord de París i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible fixats en l’Agenda 2030, per a promoure la lluita contra el canvi climàtic i contribuir a millorar l’eficiència energètica. Així, en línia amb el model de banca cooperativa i responsable, el Grup crea, gestiona i assessora en carteres d’inversió incorporant sempre l’anàlisi de factors ASG, aportant un filtre de qualitat addicional en totes les inversions.
En aquest sentit, l’any 2020 Caixa d’Enginyers i Caixa Enginyers Gestió es van adherir a la iniciativa Tobacco-Free Finance Pledge, convertint-se així en el primer banc i la primera gestora de fons d’Espanya en fer-ho. Es tracta d’un programa desenvolupat en col·laboració amb la iniciativa de Finances del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (UNEP FI), PSI (Principis per a una Assegurança Sostenible) i PRI (Principis d’Inversió Responsable), en el qual participen 153 institucions internacionals de 22 països, que té com a objectiu ajudar a reduir el consum de tabac en el món a través de la capacitat d’actuació que té el sector financer.
Així mateix, el 2020 Caixa d’Enginyers va reafirmar el seu compromís com a banca responsable, adherint-se a UNEP FI, la iniciativa de Finances del Programa de Medi Ambient de les Nacions Unides, l’objectiu de la qual és crear un sector financer que impacti positivament i serveixi a les persones i al planeta. En definitiva, el model cooperatiu del Grup Caixa d'Enginyers contribueix al desenvolupament social sostenible.
Caixa Enginyers Gestió i el reglament de finances sostenibles de la Unió Europea (SFDR)
Notícies relacionades
- El Grup Caixa Enginyers es bolca en el suport als afectats per la DANA
- Caixa Enginyers reforça la seva presència a Madrid amb una nova seu central
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, engega motors
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, inicia el seu recorregut pels municipis catalans el 16 de setembre
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
Caixa d’Enginyers, al TOP 10 de les entitats millor valorades pels seus usuaris segons l’OCU

Què opinen els usuaris del seu banc? Una enquesta de satisfacció realitzada per l’OCU a més de 24.000 usuaris d’entitats bancàries ha donat a conèixer un ranking amb les entitats millor valorades pels seus clients, entre les que destaca Caixa d’Enginyers al TOP 10 amb una valoració de 75 punts sobre 100.
L’article subratlla que les entitats petites estan entre les millor valorades i afegeix que, de les respostes obtingudes, s’extreu que la banca tradicional és millorable.
Joan Cavallé: “Seguirem obrint oficines per apropar-nos a la gent i perquè ajuden a millorar la relació amb el soci”

El diari El Mundo publica avui una entrevista al director general de Caixa d’Enginyers, Joan Cavallé, on posa en valor el model, cooperatiu, responsable, sostenible i de proximitat de l’Entitat.
En l’article es subratlla que Caixa d’Enginyers va ser una de les entitats financeres que millor va contenir el 2020 el primer gran cop del coronavirus en els comptes de resultats del sector. Sobre el procés de transformació del sector financer, Cavallé destaca que des que va esclatar la crisi de Lehman Brothers “hem doblat la nostra xarxa d’oficines. A més, seguirem obrint oficines per apropar-nos a la gent i perquè ajuden a millorar la relació amb el soci”.
Sobre el creixement de l’Entitat cooperativa, el director general afirma que “volem seguir creixement a nivell de dos dígits en negoci. La concentració bancaria ens dona una possibilitat atractiva de ser un proveïdor financer de proximitat. El nostre objectiu és doblar l’entitat en tres o quatre anys en volum d’actius i arribar a la xifra de 250.000 socis el 2023”.
Per llegir l’article complert segueix aquest enllaç.
Notícies relacionades
- NEWS & YOU num.9
- Caixa Enginyers posa en marxa ‘La Meva Salut Financera’, el primer servei que mesura el benestar econòmic amb una visió 360°
- Caixa Enginyers celebra el Dia dels Socis i Sòcies coincidint amb el seu 58è aniversari
- Caixa Enginyers t’ofereix 4 claus per organitzar les teves finances a l’inici de curs.
- Recomanacions Caixa Enginyers a l'hora de contractar una hipoteca
Inflació: com afecta els mercats financers?

Durant el primer trimestre de 2021, l’actualitat dels mercats ha estat marcada per l’evolució de les expectatives d’inflació, que ha causat una gran disparitat entre el comportament dels diferents actius tant en termes de renda variable com de renda fixa. Els increments dels rendiments dels bons dels governs a llarg termini han tingut conseqüències negatives en les estratègies de renda fixa; mentre que, en renda variable s’han observat una dispersió significativa entre les diferents companyies, sectors i estils d’inversió: aquells més lligats a l’evolució econòmica o a reobertura de l’economia han tingut un millor comportament relatiu davant aquells amb menor sensibilitat al cicle econòmic i, per tant, més defensius.
A què es deu aquesta dispar evolució? De quina manera afecta l’economia i els mercats financers? A continuació, els experts de Caixa d’Enginyers revelen com els moviments de la inflació tenen un efecte important en el comportament dels mercats financers, tant de renda fixa com de renda variable.
Repercussió en l’economia
La inflació, és a dir, l’augment del nivell general de preus, tant de béns com de serveis, no és dolenta. Una inflació moderada i estable és saludable, ja que ajuda a reduir el valor del deute, incrementa els ingressos i incentiva el creixement econòmic. A més, la inflació positiva ajuda a evitar la paradoxa de l’estalvi: si es permet que els preus caiguin de forma constant -el que s’anomena deflació-, el consumidor, amb l’objectiu de comprar més barat, posposarà les seves compres a futur. I, per tant, com a resultat, es reduiria la demanada agregada, amb l’efecte immediat d’una caiguda de la producció, acomiadaments i alentiment econòmic.
Per contra, un nivell d’inflació elevat pot perjudicar l’evolució de l’economia, ja que resta valor al poder adquisitiu de la ciutadania, sobretot, pel que fa a estalvis; redueix la competitivitat econòmica del país i afegeix un fort factor d’incertesa sobre l’evolució dels preus per als diferents agents econòmics. És per això que, com a conseqüència, un dels principals objectius dels bancs centrals és controlar el nivell d’inflació i tenir-lo, de forma general entorn a un 2% anual.
Repercussió en els mercats financers
Pel que fa als mercats financers, en el marc de la renda fixa, l’increment de la inflació redueix el valor dels cupons i el valor nominal que els inversors rebran en un futur. Per tant, existeix una relació inversa entre els tipus d’interès i els actius de renda fixa. A major durada (o venciment), major risc que una pujada de tipus d’interès resti valor als actius de deute.
Mentre que, en el mercat de renda variable, l’increment de la inflació i, per tant, dels tipus d’interès, també afecta, però influeix en diferent mesura en funció del tipus d’empresa o sector. Així, per exemple, en els actius cíclics, és a dir, aquells amb major sensibilitat econòmica -sector energètic, financer i industrial- tendeixen a comportar-se millor que els defensius -sector salut, béns bàsics, béns públics i tecnològic- en períodes d’increment de les expectatives d’inflació.
Per analitzar l’efecte de la inflació en el mercat de valors, és necessari dividir entre l’impacte en els resultats econòmics i les valoracions. En primer lloc, l’increment dels preus afecta els marges operatius, tant per increment del preu de les entrades del cost de producció (matèries primeres, maquinària, energia) com per l’increment dels salaris. No obstant això, la capacitat de manteniment dels marges dependrà de l’estructura econòmica de cada empresa, i aquelles que tinguin una demanda més inelàstica seran les que podran traspassar la totalitat de l’increment al consumidor final.
D’altra banda, i més important, l’increment de les expectatives d’inflació i dels tipus d’interès té un efecte directe en la valoració de les companyies, ja que no és el mateix valorar una empresa amb un tipus d’interès lliure de risc del 0,90 % que una empresa amb un del 2 %. A més, el grau de l’efecte no és el mateix per a totes les companyies: aquelles companyies amb més biaix al creixement (growth), que es caracteritzen per oferir unes expectatives de creixement a futur molt elevades, es veuen més penalitzades que les companyies valor (value), en les quals el seu rendiment econòmic està més esbiaixat a la situació econòmica actual i no a la de futur (empreses de transport, sector financer, energia, indústries químiques, etc.).
Notícies relacionades
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
- Caixa Enginyers Gestió reconeguda als “Champions ESG 2024” pels seus fons d'inversió sostenibles i responsables
- Caixa Enginyers llança CE HORIZON 2027, un nou fons de renda fixa
- Caixa Enginyers preveu una estabilització de la inflació superior al 2%
- Caixa d'Enginyers renova la seva adhesió al “2022 Global Investor Statement to Governments on the Climate Crisis” reforçant així el seu compromís amb el medi ambient
Caixa d’Enginyers potencia l’assessorament en finances sostenibles amb L’IEF i EFPA Espanya

Caixa d'Enginyers, cooperativa de crèdit i serveis financers, ha arribat a un acord amb l’IEF (Institut d’Estudis Financers) i EFPA Espanya perquè més de 180 dels seus gestors rebin la formació EFPA ESG Advisor.
Aquesta certificació, que no és obligatòria per als professionals del sector, ofereix una visió integral de totes les dimensions d'interès en l'àmbit de la sostenibilitat. El seu objectiu és acreditar aquells gestors que vulguin obtenir coneixements sòlids en aquesta matèria i adquirir les competències i coneixements imprescindibles exigibles en el nou entorn financer enfocat a la sostenibilitat.
La seva obtenció no només garanteix el compliment de les futures expectatives reguladores, sinó que va molt més allà dels requisits formals. El temari engloba les tendències més destacades dins de l’ASG amb l'objectiu de formar a professionals que ajudin a generar i impulsar un impacte positiu en la societat, les empreses i el medi ambient.
Entre les temàtiques que cobreix aquesta formació es troben: definicions clau, desenvolupaments i impulsors del sector; factors ASG (Ambientals, Socials i de Governança) i impacte en l'anàlisi i valoració d'actius; enfocaments i estratègies en la inversió sostenible; participació activa i compromís de les empreses elevant la importància de la sostenibilitat a nivell empresarial; fons d'inversió i vehicles d'inversió col·lectiva sostenible; inversió d'impacte (bons verds i bons socials); productes financers sostenibles i marc legal a la Unió Europea sobre integració de factors ASG per part d'empreses i inversors.
Isabel Sánchez, directora de Persones de Caixa d'Enginyers, explica: “els nostres socis i sòcies estan cada cop més interessats en les inversions amb caràcter ISR. Hem arribat a aquest acord amb l'IEF per a potenciar el coneixement dels nostres gestors i poder oferir el millor assessorament en aquest camp, que tant de valor aporta”.
Un dels objectius de Caixa d'Enginyers és impactar positivament en la societat, lluitar contra el canvi climàtic, i el desenvolupament social sostenible. Això es materialitza amb una oferta pionera de productes financers socialment responsables, amb l'objectiu d'alinear la inversió creditícia i financera amb els compromisos mundials de l'Acord de París.
En aquesta línia, l'Entitat crea, gestiona i assessora en carteres d'inversió incorporant anàlisi de factors ASG per a proporcionar als socis i sòcies la informació sobre riscos i oportunitats no financeres en prendre decisions d'inversió. Caixa Enginyers Gestió es troba entre les 10 gestores nacionals amb major patrimoni d'actius sota gestió ISR i té com a objectiu que, com a mínim, el 50% de les seves inversions siguin d'aquest tipus.
Notícies relacionades
- NEWS & YOU num.9
- Caixa Enginyers posa en marxa ‘La Meva Salut Financera’, el primer servei que mesura el benestar econòmic amb una visió 360°
- Caixa Enginyers celebra el Dia dels Socis i Sòcies coincidint amb el seu 58è aniversari
- Caixa Enginyers t’ofereix 4 claus per organitzar les teves finances a l’inici de curs.
- Recomanacions Caixa Enginyers a l'hora de contractar una hipoteca
Caixa d’Enginyers organitza el webinar “Com estalviar i invertir millor en un entorn de tipus d’interès negatius”

La sessió online “Com estalviar i invertir millor en un entorn de tipus d’interès negatius”, celebrada ahir, va reunir més de 400 socis i sòcies. Durant el webinar, Bas Fransen, Director de Mercat de Capitals de Caixa d’Enginyers; i Francisco José Sánchez, Gestor de Distribució & Gestió Discrecional de Carteres de Caixa d’Enginyers, van explicar com estalviar i invertir per evitar que la inflació i els tipus d’interès negatius redueixin el patrimoni futur. Al final de la sessió, els ponents van resoldre tots els dubtes i preguntes dels assistents en directe. L’acte va ser moderat per Jaime Asián, Director de l’Àrea de Serveis al Soci de Caixa d’Enginyers.
Notícies relacionades
- NEWS & YOU num.9
- Caixa Enginyers posa en marxa ‘La Meva Salut Financera’, el primer servei que mesura el benestar econòmic amb una visió 360°
- Caixa Enginyers celebra el Dia dels Socis i Sòcies coincidint amb el seu 58è aniversari
- Caixa Enginyers t’ofereix 4 claus per organitzar les teves finances a l’inici de curs.
- Recomanacions Caixa Enginyers a l'hora de contractar una hipoteca
Sis vehicles d’inversió del Grup Caixa d’Enginyers obtenen la màxima qualificació Morningstar

Els fons d’inversió i els plans de pensions del Grup Caixa d’Enginyers continuen posicionant-se entre els millors vehicles financers de gestores espanyoles, tant en termes financers com de sostenibilitat. Segons dades de Morningstar del primer trimestre de 2021, tres plans de pensions i tres fons d’inversió del Grup obtenen la màxima qualificació (5 estrelles).
Així mateix, tots els fons d’inversió i plans de pensions del Grup amb estrelles Morningstar apliquen criteris d’inversió socialment responsable (ISR). Per part seva, la gamma de fons de Caixa Enginyers Gestió aconsegueix un Ràting de Sostenibilitat de 4,80 planetes (sent 5 el màxim) segons Morningstar i Sustainalytics (a 28 de febrer de 2021).
Morningstar avalua la qualitat dels productes financers tenint en compte la rendibilitat, el risc i les comissions per a elaborar la seva pròpia qualificació a partir de les dades dels darrers 3 i 5 anys. És l’empresa líder a nivell global al sector de la investigació i anàlisi independent d’inversions.
Notícies relacionades
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
- Caixa Enginyers Gestió reconeguda als “Champions ESG 2024” pels seus fons d'inversió sostenibles i responsables
- Caixa Enginyers llança CE HORIZON 2027, un nou fons de renda fixa
- Caixa Enginyers preveu una estabilització de la inflació superior al 2%
- Caixa d'Enginyers renova la seva adhesió al “2022 Global Investor Statement to Governments on the Climate Crisis” reforçant així el seu compromís amb el medi ambient
Caixa d’Enginyers baixa els tipus d’interès de la hipoteca fixa

Amb aquesta mesura, l’Entitat continua millorant l’oferta i el servei als socis i sòcies amb unes de les condicions més favorables del mercat per tal d’acompanyar-los en els seus projectes personals i professionals.
L’aplicació de les noves reduccions segueixen la tendència dels darrers mesos, en què l’Entitat ha ajustat les condicions de les hipoteques en 4 ocasions des del juny de 2019.
Caixa d’Enginyers aplica des d’avui una reducció substancial de les tarifes de la hipoteca fixa per continuar millorant l’oferta i el servei als socis i sòcies amb unes de les condicions més favorables del mercat, seguint la tendència dels darrers anys. La disminució més destacada és de la hipoteca de fins al 60% de finançament a 15 anys, amb un tipus d’interès que baixa 10 punts bàsics (pb) situant-se en l’1,25%, mentre que l’Entitat també aplica baixades de 5 pb en la resta modalitats d’hipoteques fixes.
Concretament, la hipoteca fixa amb finançament de fins al 60% del valor de taxació, a més de la reducció de 10 punts bàsics (pb) del tipus d’interès a 15 anys -1,25%-, destaca la hipoteca a 20 i 30 anys, en què s’aplica una baixada del tipus d’interès de 5 pb, situant-se en l’1,40% i l’1,45% respectivament. Pel que fa hipoteca fixa amb finançament de fins al 80%, els terminis a 15, a 20 i a 30 anys redueixen 5 pb els tipus d’interès i es situen en l’1,40%, 1,50% i 1,60%, respectivament.
Juanjo Llopis, director de Negoci de Caixa d’Enginyers, afirma que amb aquesta mesura l’Entitat ofereix als seus socis i sòcies “l’oportunitat d’obtenir una hipoteca amb la qual puguin assegurar la quota i així minimitzar riscos financers, i acompanyar-los en els seus projectes personals i professionals amb unes de les de millors condicions del mercat”. I afegeix: “Aquestes reduccions segueixen la tendència dels darrers mesos, en què hem ajustat les tarifes i bonificacions de les hipoteques en 4 ocasions des del juny de 2019, per tal de continuar millorant les condicions i beneficiant els nostres socis i sòcies”.
Actualment, la contractació d’hipoteques fixes representa més d’una tercera part de les contractacions d’hipoteques a Caixa d’Enginyers, amb un creixement constant des de el seu llançament, atès el context dels tipus d’interès en mínims històrics que ofereixen una excel·lent oportunitat per aquesta modalitat d’hipoteques.
Notícies relacionades
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
- Caixa Enginyers Gestió reconeguda als “Champions ESG 2024” pels seus fons d'inversió sostenibles i responsables
- Caixa Enginyers llança CE HORIZON 2027, un nou fons de renda fixa
- Caixa Enginyers preveu una estabilització de la inflació superior al 2%
- Caixa d'Enginyers renova la seva adhesió al “2022 Global Investor Statement to Governments on the Climate Crisis” reforçant així el seu compromís amb el medi ambient
Caixa d’Enginyers organitza un webinar sobre inversió socialment responsable

L’Entitat cooperativa ha organitzat un nou webinar sobre les diferents estratègies de gestió de les inversions socialment responsables (ISR) juntament al Col·legi d’Actuaris de Catalunya.
Els ponents van explicar com al integració del factors ASG (Ambientals Socials i de Governança) poden ser una font de generació d’idees i oportunitats d’inversió. També es va fer un repàs a l’evolució des de l’aplicació de criteris d’exclusió a criteris d’impacte positiu, passant per la gestió de les controvèrsies i els indicadors ASG.
La sessió online va comptar amb la participació de Francesc Durán, Director de Negoci Assegurador del Grup Caixa d’Enginyers; Xavier Fàbregas, Director de Caixa Enginyers Gestió; Bas Fransen, Director de Mercat de Capitals de Caixa d’Enginyers; i Arnau Guardia, Gestor especialitzat en ISR de Caixa Enginyers Gestió.
Per veure de nou la sessió pots seguir aquest enllaç.
Notícies relacionades
- NEWS & YOU num.9
- Caixa Enginyers posa en marxa ‘La Meva Salut Financera’, el primer servei que mesura el benestar econòmic amb una visió 360°
- Caixa Enginyers celebra el Dia dels Socis i Sòcies coincidint amb el seu 58è aniversari
- Caixa Enginyers t’ofereix 4 claus per organitzar les teves finances a l’inici de curs.
- Recomanacions Caixa Enginyers a l'hora de contractar una hipoteca
Félix Masjuan, nou president del Grup Caixa d'Enginyers

Antonio Santamans Olivé és el nou vicepresident, i August R. Bou ha estat elegit secretari. S'incorporen al Consell Rector Sara Gómez Martín, Ana Oller Corney, Anna Toda Navarro i Javier García Pellejero.
Amb aquests nomenaments, el Consell Rector del Grup Caixa d'Enginyers amplia la seva diversitat de gènere, assolint un 30% de representació femenina.
L’Assemblea General del Grup Caixa d'Enginyers va designar, el passat mes de novembre, els nous càrrecs del Consell Rector que, després de la ratificació del Banc d’Espanya, han pres possessió. Félix Masjuan Teixidó és el nou president del Grup rellevant Josep Oriol Sala, el qual, després d'una brillant trajectòria de 15 anys en el Consell i 9 de president, ha esgotat el seu mandat complint amb el límit de renovació establert en els Estatus de l’Entitat.
Félix Masjuan Teixidó és enginyer industrial i diplomat en Direcció i Administració d'Empreses. Fa més de 45 anys que està vinculat a l'Entitat com a soci, és membre del Consell Rector des del 2011, a partir del 2017 va ocupar el càrrec de secretari del Consell Rector i, des del 2018, també el de president de la Comissió d'Auditoria i Riscos. A més, és patró de la Fundació Caixa d'Enginyers.
Antonio Santamans Olivé assumeix el càrrec de vicepresident del Grup. És enginyer industrial i ha estat conseller vocal de Caixa d'Enginyers durant 6 anys i també és patró de la Fundació. Per la seva banda, August R. Bou Camps, que es va incorporar en el Consell Rector el 2017, és el nou secretari. A més, s'incorporen al Consell Rector com a consellers vocals Sara Gómez Martín, Ana Oller Corney, Anna Toda Navarro i Javier García Pellejero. Amb aquesta nova configuració, el Grup amplia la seva diversitat de gènere, amb una representació del 30% de dones, i reforça la seva representació territorial.
Els nous membres del Consell Rector aportaran la seva destacada experiència i coneixements en diferents àmbits: Sara Gómez té una dilatada experiència en la gestió i lideratge de projectes i actualment és directora executiva del projecte “Mujer de Ingeniería”, ha estat vicerectora de la Universitat Politècnica de Madrid i Directora General d'Universitats de la Comunitat de Madrid. Anna Oller ha desenvolupat la majoria de la seva carrera professional a Amèrica de Nord en els sectors farmacèutic i químic arribant a ser vicepresidenta del Servei al Client als EEUU i el Canadà d'una companyia líder en la seva activitat. Anna Toda, enginyera agrònoma, té una àmplia experiència en el sector agroalimentari i ha estat durant 15 anys directora deneral de la Federació de cooperatives agràries de Catalunya. I el bilbaí Javier García, enginyer informàtic, compta amb una profunda experiència en la consultoria, la tecnologia i la direcció general en diverses companyies multinacionals on ha liderat projectes transformacionals en el sector financer i bancari.
El nou president s'ha marcat com a repte fer del Grup Caixa d'Enginyers la cooperativa de crèdit de referència del sector bancari aportant valor financer i social a famílies, professionals i empreses, i generant impacte positiu en la societat. Ha destacat que els socis i sòcies són l'eix principal de l'activitat de Caixa d'Enginyers i per això la seva satisfacció serà la principal prioritat.
Després del seu nomenament, Félix Masjuan va afirmar: “És un honor per a mi ser el vuitè president de Caixa d'Enginyers i rellevar a Josep Oriol Sala, el llegat del qual, com a president en els darrers 9 anys, és de gran rellevància per al nostre Grup. De la mà dels nostres valors fundacionals, impulsarem l'activitat del Grup per a donar resposta a les necessitats dels nostres socis i sòcies en els àmbits de finançament, inversió-previsió i assegurances. Buscarem la màxima competitivitat dels nostres productes i serveis i estarem al costat dels nostres socis i sòcies amb el tracte i l'atenció personalitzada i de qualitat que mereixen. Som una entitat cooperativa diferent, coherent, socialment responsable i compromesa amb les persones que dia a dia treballem per a construir un projecte conjunt que aporti valor als socis i a la societat.”
Notícies relacionades
- NEWS & YOU num.9
- Caixa Enginyers posa en marxa ‘La Meva Salut Financera’, el primer servei que mesura el benestar econòmic amb una visió 360°
- Caixa Enginyers celebra el Dia dels Socis i Sòcies coincidint amb el seu 58è aniversari
- Caixa Enginyers t’ofereix 4 claus per organitzar les teves finances a l’inici de curs.
- Recomanacions Caixa Enginyers a l'hora de contractar una hipoteca
Arrenca la 4ª Edició del ‘Premi Idees Innovadores Isabel P. Trabal’, organitzat per la Fundació Caixa d'Enginyers

La Fundació Caixa d'Enginyers obre el termini d'inscripció a la 4ª edició del ‘Premi Idees Innovadores Isabel P. Trabal’, concurs que impulsa el desenvolupament de projectes en fase inicial i que compta amb una dotació econòmica de 10.000€. L'objectiu de la Fundació amb aquest premi és donar suport a l'emprenedoria i contribuir a la transformació d'idees de negoci en empreses reals. En aquesta convocatòria, l'anterior edició de la qual va comptar amb més de 140 projectes, s’hi poden presentar idees de negoci en fase inicial de tot el país.
A través d'aquest premi, la Fundació Caixa d'Enginyers impulsa propostes emprenedores i innovadores relacionades amb la ciència i la tecnologia, amb especial focus en projectes dels àmbits de l’enginyeria i que contribueixin a la sostenibilitat i la cura del medi ambient. Totes aquestes són línies d'actuació en les quals se centra l'activitat de la Fundació i que se sumen a altres àrees de treball, com el suport a les persones en risc d'exclusió social i el foment d'activitats de recerca que contribueixin a perfeccionar el món laboral i empresarial.
“El 2020, amb més 140 projectes presentats, vàrem batre el nostre propi rècord, van ser treballs de gran qualitat. En aquesta quarta edició del ‘Premi Idees Innovadores Isabel P. Trabal’ convidem a participar a tots aquells que vulguin testar la seva idea de negoci. El nostre Comitè de Selecció, a més de triar els projectes guanyadors, interactua amb els finalistes aportant valor als projectes perquè es converteixin en propostes empresarials d'èxit”, explica Iñaki Irisarri, Coordinador de la Fundació Caixa d'Enginyers.
El ‘Premi Idees Innovadores Isabel P. Trabal’ compta amb un Comitè de Selecció encarregat d'avaluar la viabilitat de cada projecte i de seleccionar-ne els 10 millors, que rebran sessions individuals i en grup per a acabar de definir les seves idees de negoci durant els tres mesos següents a l'enviament dels projectes. Tots els treballs presentats seran avaluats pel Comitè de Selecció amb la informació oferta en el formulari d'inscripció, el Business Model Canvas de la seva idea de negoci.
Aquest Comitè estarà format per representants de la Fundació Caixa d'Enginyers i membres de Peninsula Corporate Innovation, que integra perfils dels àmbits de l'estratègia, negocis, màrqueting i tecnologia. El nom del projecte guanyador es farà públic durant el mes de juliol.
Els interessats poden consultar les bases del concurs i emplenar el formulari d'inscripció a través de https://premioideasinnovadoras.com/ca/ fins al 4 de maig de 2021.
Notícies relacionades
- El Grup Caixa Enginyers es bolca en el suport als afectats per la DANA
- Caixa Enginyers reforça la seva presència a Madrid amb una nova seu central
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, engega motors
- #CEApropa, l'oficina bancària mòbil de Caixa Enginyers, inicia el seu recorregut pels municipis catalans el 16 de setembre
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
Caixa d’Enginyers llança CdE PIES GO, un nou concepte d’estalvi-inversió 100% flexible que s’adapta a tots els perfils inversors

El grup cooperatiu financer i assegurador Caixa d’Enginyers ha llançat el Pla Individual d’Estalvi Sistemàtic GO (CdE PIES GO), un nou concepte d’estalvi i inversió que permet realitzar aportacions amb flexibilitat total, tant de forma extraordinària com de forma periòdica, amb 3 modalitats que s’adapten al perfil inversor. Amb aquest llançament, l’Entitat introdueix per primera vegada la Inversió Socialment Responsable (ISR) a l’estalvi sistemàtic. D’aquesta manera, una de les 3 cistelles inverteix 100% sota criteris ISR i, per tant, inclou també aspectes ambientals, socials i de bon govern a les seves decisions d’inversió.
Es tracta d’un producte d’estalvi-inversió pensat per a llarg termini en format Unit Linked, en què les prestacions i la valoració de la pòlissa depenen de l’evolució d’una combinació de fons d’inversió del Grup Caixa d’Enginyers, en els quals inverteix les aportacions realitzades. Dirigit a tot tipus d’inversors, tan els que inverteixen per primera vegada com els que ja tenen experiència, la solució financera-asseguradora s’adapta a un públic universal i es pot ajustar a les característiques de cada perfil. A més, aquest producte es presenta com una alternativa i/o complement als plans de pensions, que des d’aquest any tenen nous límits d’aportacions màximes.
El nou PIES del Grup Caixa d’Enginyers ofereix 3 cistelles de fons sobre les quals es construeix el CdE PIES GO, en funció del perfil inversor. D’una banda, la modalitat Start, per a inversors de perfil conservador, que inverteix entre un 0 i un 5% en renda variable; la Balanced ISR, adreçada a inversors de perfil moderat, que inverteix entre un 20% i un 50% en renda variable íntegrament en fons d’inversió ISR; i per últim, la modalitat Dynamic, per a inversors de perfil més arriscat, que inverteix entre un 65% i un 80% en renda variable.
La gran flexibilitat del CdE PIES GO permet suspendre, reactivar o incorporar aportacions periòdiques en qualsevol moment. A més, ofereix el dret a mobilització durant tota la vigència del producte, amb la possibilitat de canviar de cistella de forma total o traspassar a altres PIES de forma parcial o total.
Així mateix, en ser una assegurança de vida, en cas de defunció del prenedor-assegurat CdE PIES GO atorga una cobertura econòmica addicional al valor dels actius, fins i tot en cas de situació de mercats negativa, que pot arribar a cobrir les pèrdues acumulades.
A més, destaca pels seus avantatges fiscals un cop es cobri la prestació de supervivència. Així, els rendiments acumulats al CdE PIES GO no tributen sempre que es compleixin tres requisits: que la percepció sigui en forma de renda vitalícia i que el prenedor, l’assegurat i el beneficiari de la renda vitalícia siguin la mateixa persona; que la suma de les aportacions anuals al PIES no superi el límit màxim anual de 8.000 euros ni els 240.000 euros durant tota la durada de l’assegurança, i que hagin transcorregut, com a mínim, 5 anys des de la primera aportació computable.
Segons el director de Negoci Assegurador de Caixa d’Enginyers, Francesc Duran, amb el CdE PIES GO “donem un pas endavant, innovant i adaptant-nos al nou context de tipus d’interès negatius i oferint solucions financeres i asseguradores dins l’espai de l’estalvi i dels plans de pensions. És una molt bona opció, vàlida per a tothom, per donar un nou rumb als estalvis i pensant en un horitzó temporal a llarg termini”.
El nou producte se suma a la cartera de solucions a les necessitats financeres i asseguradores que el Grup ofereix als seus socis i sòcies adaptades a cada etapa de la seva vida i a les seves circumstàncies personals, reforçant l’aposta en matèria de serveis d’assegurances d’estalvi i de inversió innovadors i responsables, d’entre les quals, destaquen plans de pensions sostenibles com el CE Climate Sustainability ISR, PP, que per segon any consecutiu ha estat reconegut millor pla de pensions mixt pels premis Morningstar Fund Awards 2021.
Notícies relacionades
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
- Caixa Enginyers Gestió reconeguda als “Champions ESG 2024” pels seus fons d'inversió sostenibles i responsables
- Caixa Enginyers llança CE HORIZON 2027, un nou fons de renda fixa
- Caixa Enginyers preveu una estabilització de la inflació superior al 2%
- Caixa d'Enginyers renova la seva adhesió al “2022 Global Investor Statement to Governments on the Climate Crisis” reforçant així el seu compromís amb el medi ambient
Caixa d’Enginyers amb els Fons Next Generation de la Unió Europea

Què és el fons Next Generation EU?
El fons Next Generation EU és un Fons de Recuperació Europeu que suposa una injecció per a Espanya de 140.000 milions d'euros entre transferències i préstecs. Aquesta dotació econòmica, equivalent a l'11% de l'PIB, servirà per finançar a partir d’aquest any projectes relacionats amb la transformació digital, la re industrialització i el pacte verd per a la transició energètica.
La Unió Europea estableix criteris pel que fa als eixos i als plans als quals invertir, així com els seus mecanismes d’assignació. Així mateix, les propostes seran aprovades pel Parlament Europeu i ratificades per la majoria d’Estats membres.
El calendari estimat és el següent:
- Presentació de plans per part dels Estats: octubre 2020 – abril 2021
- Assignació dels Fons: 2021-2023
- Execució dels projectes 2021-2026
Caixa d’Enginyers s’implica en la distribució i aplicació dels Fons Europeus de Recuperació Econòmica
Caixa d’Enginyers participarà activament en la distribució i aplicació dels Fons Europeus, assessorant els socis i les sòcies en l’accés als mateixos i analitzant el finançament addicional que puguin requerir els projectes d’inversió escollits. A més, l’Entitat també proporcionarà finançament previ fins que arribin les subvencions públiques.
Aquesta iniciativa inclou el cofinançament dels projectes publico-privats, per als quals l’Entitat disposa de múltiples solucions financeres amb amplia capacitat d’adaptació. Per tal de participar en els esforços de reactivació econòmica, la cooperativa de crèdit presta molta atenció a les propostes d’inversió i requeriments de finançament, així com a la definició de les convocatòries públiques i la seva tramitació.
Per a Caixa d’Enginyers aquest programa d’ajudes és una nova oportunitat per acompanyar i dinamitzar l’activitat de les empreses emissores de gasos d’efecte hivernacle en el seu procés d’adaptació i alineament amb la taxonomia europea per a activitats sostenibles, així com en iniciatives que contribueixin a l’acompliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, que formen part de l’estratègia de la Cooperativa com a signant del Pacte Mundial.
Conscients de la necessitat de poder complir amb el terminis de les convocatòries a curt termini, s’actuarà de forma proactiva i amb diligència per fer avançar ràpidament els projectes, en la mesura que l’anàlisi realitzat permeti establir que són prou solvents.
A més, tenint en compte que bona part dels pagaments provinents de la Unió Europea no seran efectius fins el 2023, l’Entitat acompanyarà les iniciatives aprovades fins a la recepció del fons europeus, aportant la seva experiència i servei als professionals i les empreses.
Caixa d’Enginyers, agent actiu en el finançament de projectes
| Transició ecològica | Digitalització | Re industrialització |
|---|---|---|
|
|
|
Notícies relacionades
- Caixa Enginyers Gestió renova la seva posició com a primera Entitat a obtenir la certificació ASG atorgada per MainStreet Partners
- Caixa Enginyers Gestió reconeguda als “Champions ESG 2024” pels seus fons d'inversió sostenibles i responsables
- Caixa Enginyers llança CE HORIZON 2027, un nou fons de renda fixa
- Caixa Enginyers preveu una estabilització de la inflació superior al 2%
- Caixa d'Enginyers reafirma el seu compromís amb les energies renovables a través d'un acord amb Factorenergia
Presentació de resultats anuals 2020 i perspectives per a 2021

El crèdit als socis del Grup incrementa significativament, amb una alça del 46% en préstecs de nova concessió que han sumat 557 milions d’euros. El crèdit a empreses representa el 27% del total de la inversió creditícia.
El Grup obté un resultat abans d’impostos de 12,53 milions d’euros i un benefici net d’11,36 milions d’euros, la qual cosa suposa un ROE del 5,40% davant el -3,14% que registra el sector.
L’índex de recomanació dels socis, mesurat per l’NPS (Net Promoter Score), ha estat del 52,9%, que suposa un increment de 3 punts respecte a l’exercici anterior, i se situa per sobre de la mitjana del sector financer.
S’han incrementat les cobertures creditícies, destinant a dotacions i deteriorament d’actius financers més de 4,7 milions d’euros, dels quals un 44% responen a bestreta de situacions problemàtiques per risc COVID-19; la ràtio de morositat s’ha reduït fins al 2,75% el 2020, molt per sota de la mitjana del sector.
El patrimoni sota gestió en Fons ISR del Grup Caixa d’Enginys ha crescut un 33% anual en els últims dos anys i un 27% en els últims tres anys.
Barcelona, 18 de març de 2021 – El Grup Caixa d’Enginyers, cooperativa de crèdit de serveis financers i asseguradors, ha consolidat un any més els nivells de solvència i liquiditat en l’exercici 2020 malgrat la dificultat associada al context marcat per la crisi provocada per la COVID-19. Per això, el Grup ha realitzat un important esforç creditici i de suport a l’economia per a respondre a les necessitats dels socis i sòcies i de la societat.
El resultat consolidat de l’exercici abans d’impostos i de dotacions als Fons d’Educació i Promoció ha estat de 13,06 milions d’euros, amb un descens del 13,66%, després de destinar 4,74 milions d’euros a dotacions i deterioraments crediticis, en línia amb el context econòmic actual de la política de prudència de la gestió de riscos de l’Entitat. El Grup Caixa d’Enginyers manté la morositat a nivells molt reduïts amb una ràtio del 2,75% (-9 punts bàsics en l’exercici), percentatge inferior al 4,4% de mitjana del sector, i la ràtio de cobertura s’ha situat en el 51,05% (+3,19% punts bàsics en l’exercici) després del reforç de cobertures per risc de crèdit.
El creixement del Grup es materialitza amb el volum de negoci aconseguit, que es va situar, a tancament de 2020, en els 7.771 milions d’euros amb un increment anual del 8,79%, i del 10% en la inversió creditícia (el crèdit brut als socis va assolir els 1.981 milions), especialment en empreses (+23,3%) per l’esforç en el suport als sectors més afectats per la COVID-19 i que ja representa el 27% del total de la inversió creditícia.
Suport a les necessitats de finançament del teixit empresarial
Destaca l’alça del 46% en la concessió de nous crèdits, per valor de 557 milions, com a conseqüència essencialment de l’augment del crèdit a empreses (+98%). En el conjunt de l’exercici 2019, la nova concessió va ascendir a 381 milions d’euros.
En el conjunt de 2020, per a facilitar la liquiditat suficient per al manteniment de la ocupació i pal·liar els efectes econòmics de la COVID-19, així com per atendre les renovacions d’operacions financeres i, en general, les necessitats de liquiditat i finançament als autònoms i empreses, el Grup Caixa d’Enginyers a través de les Línies ICO ha realitzat 346 operacions per valor de 44,4 milions d’euros a través d’ICO Liquiditat.
EVOLUCIÓ DE LA NOVA CONCESIÓ

Forta solvència financera del Grup
La ràtio de capital CET1 que ha quedat en el 15,21%, molt per sobre de la mitjana del sector a Espanya, que se situ en el 12,54% segons dades estimades a tancament de l’exercici per AFI (Analistes Financers Internacionals), permet abordar de forma folgada el creixement del negoci, de l’activitat creditícia i dels riscos que comporta la disrupció financera per la COVID-19.
El marge d’interessos ascendeix a 34,73 milions, una millora anual del 2,98%, amb un augment dels ingressos per comissions netes del 4,95%. L’evolució del marge brut ha estat del 6,50%, fins als 71,55 milions d’euros.
El Grup Caixa d’Enginyers se situa en una posició consistent amb el seu model de negoci amb una fortalesa econòmica per sobre de la mitjana i una estructura de negoci de baix perfil de risc. Això atorga una rendibilitat financera obtenint un ROE promig del 5,40% i un ROA promig del 0,28%, molt superiors a la mitjana del sector del -3,14% i -0,15%, respectivament, segons dades estimades per AFI.
Així mateix, els indicadors de liquiditat assolits en l’exercici 2020 mostren l’extraordinària evolució del Grup Caixa d’Enginyers, malgrat el fort creixement de la inversió creditícia, en situar-se la ràtio de liquiditat a curt termini en el 429%, superant la de 2019 en 47 punts, mentre que, per la seva banda, la liquiditat estructural es va situar en el 175% (essent 92% la mitjana del sector, segons AFI), i 9 punts més respecte a 2019. Quant a la liquiditat estable (NSFR), el Grup també ha aconseguit el 2020 un creixement d’11 punts, amb una ràtio de 176%, la qual cosa posa de manifest l’alta capacitat de finançament disponible per a fer front a un escenari d’estrès de liquiditat a 1 any.
Resultats financers 2020
D’entre els principals indicadors destaquen:
| INDICADORS CLAU | TOTAL | VARIACIÓ % |
|---|---|---|
| Socis | 209.748 | + 2,8% respecte a 2019 |
| Crèdit als socis (brut) | 1.981 milions d'euros | + 10% respecte a 2019 |
| Volum de negoci | 7.771 milions | +8,79% respecte a 2019 |
| Benefici net | 11,36 milions d'euros | -11,40% respecte a 2019 |
| Ràtio de capital CET1 | 15,21% | vs. 12,54% de mitjana del sector* (-0,27% respecte a 2019) |
| Ràtio d'eficiència | 65,37% | -4,30pp respecte a 2019 |
| Ràtio de morositat | 2,75% | -0,09pp respecte a 2019/td> |
| Ràtio d'Apalancament | 5,17% | +0,01pp respecte a 2019 |
| LCR | 429% | Requisit regulador 100%. Basilea III |
| NSFR | 176% | Requisit regulador 100%. Basilea III |
* Dades estimades proporcionades per AFI.
Segons el president del Grup Caixa d’Enginyers, Josep Oriol Sala, “l’objectiu del Grup Caixa d’Enginyers és estar al servei dels nostres socis i de la societat, per això, no només mesurem els nostres resultats empresarials en xifres, sinó també, amb altres accions que mostren el nostre servei a la societat: com el desenvolupament d’un negoci ètic i responsable, la preocupació pel medi ambient i la inversió socialment responsable; o la proximitat amb els nostres socis, un aspecte que aquest any ha estat més important que mai. Hem tancat l’exercici amb gairebé 210.000 socis, el que suposa un increment del 2,8% de la nostra base social, i hem aconseguit un índex de satisfacció del 8,28%, una dada que ens enorgulleix especialment.”
Sobre les dades del Grup, Joan Cavallé, director general de Caixa d’Enginyers, ha explicat avui en roda de premsa: “Malgrat la complexitat dels reptes que hem afrontat el 2020, a Caixa d’Enginyers valorem molt positivament els resultats del Grup per a l’exercici. Hem incrementat un 8,79% el nostre volum de negoci, i gràcies a la nostra prudència i gestió, hem assolit una ràtio de capital CET1 del 15,21%, molt per sobre de la mitjana del sector a Espanya, que ens permetrà, en aquest exercici marcat per la COVID-19, posar tot l’èmfasi de gestió en atendre les creixents i urgents necessitats dels nostres socis, gràcies a la resiliència que permeten els nostres indicadors financers.”
Assegurances i pensions
Entre els principals resultats obtinguts per Caixa d’Enginyers Vida i Pensions, destaca el patrimoni sota gestió en assegurances de vida estalvi i plans de pensions, que ha incrementat un 10,6% respecte a l’exercici anterior i se situa en els 618 milions d’euros. Destaca l’increment de l’11,6% en primeres netes d’assegurances de vida (sector -0,38%) i del 3,48% en no vida (sector 1,07%).
El 2020, el volum de primes intermediades ha crescut un 5,3%, assolint la xifra de 18,4 milions, corresponents a més de 49.000 pòlisses. El patrimoni gestionat en plans de pensions ha crescut un 19% i en productes de vida-estalvi ha augmentat un 7,6%, mentre que el sector ha caigut un 0,42%. En el conjunt dels últims 5 anys, el volum de primes ha augmentat un 61%.
Per segments, a tancament de l’exercici passat, la cartera gestionada es composava d’un 31% d’assegurances de vida, un 19% habitatge, un 15% decessos, un 12% protecció de pagaments, i el 10% restant correspon a pòlisses de salut.
En base a l’impuls de les estratègies d’inversió socialment responsable, el patrimoni en plans de pensions gestionats sota estratègies ISR assoleix els 120 milions d’euros, que representa el 35% del total del patrimoni gestionat.
Caixa d’Enginyers Vida i Pensions gestiona els estalvis dels seus socis en productes de previsió que assoleixen un patrimoni de 618 milions d’euros, dels quals 339 milions són plans de pensions. A més, el 100% dels plans de pensions tenen estrelles Morningstar amb una mitjana en la categoria Overall de 3,86.
En referència als plans de pensions del Grup Caixa d’Enginyers, destaquen el CI Climate Sustainability ISR, PP; el CI Multigestió, PP; I el Pla de Pensiones de Los Ingenieros, PP, que compten tant amb la màxima qualificació Mornginstar de rendibilitat financera (5 estrelles Morningstar) com amb la millor valoració de sostenibilitat (5 globus Mornginstar-Sustainalyticis).
A més, a través de Caixa Enginyers Vida i Pensions, el grup cooperatiu de crèdit s’ha sumat aquest 2020 a la iniciativa impulsada per la patronal del sector UNESPA. Aquesta ha creat un fons solidari amb l’objectiu de protegir a més de 700.000 professionals sanitaris que lluiten per contenir la pandèmia del coronavirus a Espanya. La pòlissa col·lectiva, de 37 milions d’euros, la més gran subscrita fins ara a Espanya, cobreix la defunció per causa directa de la COVID-19 dels sanitaris, així com un subsidi per aquells que resultin hospitalitzats.
Els socis i les sòcies de Caixa d’Enginyers
Durant el 2020, el Grup Caixa d’Enginyers ha implementat el seu pla estratègic Connecta 2023, un full de ruta amb la qual es donarà resposta als desafiament del sector des d’un horitzó més cooperatiu i sostenible, i que el Grup ha adaptat als nous requeriments de l’etapa COVID. De fet, la crisi generada per la COVID-19 ha evidenciat que la sostenibilitat és un valor essencial i un eix clau per a la recuperació econòmica i social.
El Grup ha donat resposta a les necessitats dels seus 209.748 socis (un 2,8% més que el 2019) que configuren la base del negoci. Després d’un inici d’exercici molt favorable per a l’evolució del Grup, l’esclat de la pandèmia del coronavirus va requerir d’una ràpida actuació que es va traduir en una sèrie de mesures especials per estar al costat del soci en tot moment. El primer pas en aquest sentit va ser la reconfiguració del Pla de Negoci 2020, que va donar com a resultat el Pla de Negoci COVID-19 i que es va centrar en el plantejament i implementació d’una sèrie d’iniciatives centrades en la proximitat a la base social -tant particulars com empreses-, la digitalització o la finançament, entre d’altres aspectes.
Algunes de les mesures posades en marxa per pal·liar els efectes de la COVID-19 pensades per a particulars han estat l’aplicació de la moratòria hipotecària per als col·lectius més vulnerables o l’avançament de la prestació d’atur o de la pensió de la Seguretat Social; mentre que, per a empreses, l’Entitat s’ha adherit a les línies de finançament ICO, ICF i Avalis. A més, el Grup ha posat en marxa el programa ‘Al teu costat’, que Caixa d’Enginyers manté actiu davant la situació d’incertesa per l’evolució de la pandèmia durant aquest 2021 i la lenta recuperació econòmica que s’està registrant pel necessari manteniment d’un conjunt de mesures restrictives de mobilitat i de l’activitat econòmica determinades per les autoritats sanitàries.
‘Al teu costat’ va ser i és la resposta proactiva a les necessitats dels socis que ha intensificat encara més la política de digitalització del Grup Caixa d’Enginyers, com reflecteix l’increment del 56% en el nombre d’activitats cogestionades amb els clients. En són exemple els més de 58.000 emails emesos l’any passat, les 73.500 trucades telefòniques personalitzades, i les més de 60 accions comercials generades amb més de 500.000 impactes comercials digitals.
El 2021 el Consell Rector proposarà a l’Assemblea de socis una retribució de l’1,5% sobre el nominal efectiu de les aportacions al capital social, la qual cosa implicarà una retribució del títol de soci de 96 a 100 euros.
Inversió de 40 milions en digitalització
El Grup Caixa d’Enginyers recull l’esforç inversor en tecnologia, per valor de 40 milions d’euros en els últims 6 anys, per assolir un alt nivell de digitalització dels socis (el 74,8% dels socis són digitals, amb un creixement de 5,2 punts percentuals el 2020). El 2020, la digitalització del Grup ha permès ampliar els productes i serveis contractables per canals digitals, desenvolupar la gestió de la firma digital a oficines, entre noves utilitats.v
La contractació multicanal ha permès tancar més de 9.000 operacions el 2020 per volum de gairebé 60 milions d’euros. A nivell agregat, els canals no presencials (Banca Online, Banca Mòbil i Banca Telefònica) han registrat més de 23 milions d’accessos (+19%), que han realitzat més de 155 milions d’operacions (+20%) i que suposen 3.497 milions d’euros mobilitzats (+38%).
Aquesta ha estat una de les claus per adaptar-se ràpidament a la “nova realitat” derivada de la COVID-19, facilitant la interacció amb els socis de manera més flexible i àgil, i permeten el teletreball al 90% de l’equip professional. Després de 10 anys de creixement ininterromput en la plantilla professional, el 2020 s’ha mantingut en 490 persones que, gràcies a la millora en els processos de negoci per a la digitalització i la inversió en intangible, ha permès no només incrementar el nombre d’oficines sinó, a més, desenvolupar una més intensiva relació amb els socis de l’Entitat.
Aquesta intensa pro activitat s’ha traduït, de nou, en una millora de l’índex de satisfacció dels socis. Segons el rànquing NPS (Net Promoter Score), l’índex de recomanació ha estat del 52,9% (+3 punts percentuals el 2020), molt superior a la mitjana del sector financer (2,2%). L’índex que mesura la satisfacció dels socis s’ha situat en el 8,28%, en línia amb les xifres obtingudes en els últims anys, i per sobre de la mitjana del sector (7,42).
Aposta permanent per la sostenibilitat
L’alt compromís del Grup en matèria de sostenibilitat ha estat un valor a l’alça en l’exercici 2020. L’aposta per seguir impactant positivament en la societat es materialitza amb una oferta pionera de productes financers socialment responsables, amb l’objectiu d’alinear la inversió creditícia i financera amb els compromisos mundials de l’Acord de París.
En la mateixa línia, el Grup crea, gestiona i assessora en carteres d’inversió incorporant anàlisi de factors ASG (Ambientals, Socials i de bon Govern) per a proporcionar al soci la informació sobre riscos i oportunitats no financeres en prendre decisions d’inversió. Així, el patrimoni gestionat en Fons ISR del Grup Caixa d’Enginyers ha crescut a raó d’un 33% anual en els dos últims anys i del 27% en els últims tres. Actualment, el percentatge de Fons ISR suposa quasi el 40% del total d’actius, davant el 27% de fa tres anys.
Caixa d’Enginyers Gestió es troba entre les 10 gestores nacionals amb major patrimoni d’actius sota gestió ISR amb un increment anual del 8,8% en el nombre de partícips en fons i un patrimoni total de 760 milions d’euros. Fins a vuit fons han obtingut la màxima qualificació en Sostenibilitat, segons criteris Morningstar en col·laboració a Sustainalytics; i 6 plans de pensions del Grup compten amb la millor qualificació (5 globus) quant a integració de criteris ASG en la revisió de desembre de 2020.
CI Emergents, FI, ha tancat el 2020 com el fons amb més rendibilitat de la seva categoria a 1 i a 5 anys, segons dades d’Inverco, i tres fons: CI Iberian Equity, FI; CI Environment ISR, FI i, de nou, el CE Emergentes, han obtingut la màxima qualificació de Mornginstar (5 estrelles) a 3 anys.
A més, el 2020 Caixa d’Enginyers ha reafirmat el seu compromís com a banca responsable, adherint-se a UNEP FI, la iniciativa de Finances del Programa de Medi Ambient de les Nacions Unides, l’objectiu del qual és crear un sector financer que impacti positivament i serveixi a les persones i al planeta.
Addicionalment, Caixa d’Enginyers i Caixa d’Enginyers Gestió s’han unit a la iniciativa Tobacco-Free Finance Pledge, essent el primer banc i la primera gestora de fons d’Espanya en fer-ho. Es tracta d’un programa desenvolupat en col·laboració amb la iniciativa de Finances del Programa de Nacions Unides per al Medi Ambient (UNEP FI), PSI (Principis per a una Assegurança Sostenible) i PRI (Principis d’Inversió Responsable), en el qual participen 153 institucions internacionals de 22 països. El seu objectiu és ajudar a reduir el consum de tabac en el món a través de la capacitat d’actuació que té el sector financer.
Fons de Recuperació Europeus Next Generation
En aquesta línia, i seguint les directrius de tot el sector financer espanyol, el Grup Caixa d’Enginyers serà, en col·laboració amb les Administracions, un agent actiu en la distribució i aplicació de Fons de Recuperació Europeus Next Generation.
Per això, l’Entitat disposa de múltiples solucions financeres amb àmplia capacitat d’adaptació en àmbits com la transició ecològica, digitalització i reindustrialització, per acompanyar els socis que vulguin accedir als Fons Europeus, en les diferents modalitats de convocatòries que s’estableixin. En aquest sentit, l’Entitat està desenvolupant solucions per a facilitar l’avançament de les subvencions concedides, per agilitzar el desenvolupament dels projectes, i contribuir en el finançament d’iniciatives d’inversió, tant públiques com privades, que requereixin completar l’aportació dels fons europeus.
Perspectives per a 2021
Durant els pròxims anys, el Grup Caixa d’Enginyers continuarà implementant el seu pla estratègic Connecta 2023, a través del qual pretén donar resposta als nous desafiaments del sector des d’una nova normalitat econòmica i des d’un horitzó més cooperatiu i sostenible. Per aconseguir-ho, posarà en valor la seva capacitat d’incrementar el suport als seus socis en aquesta fase aguda del cicle econòmic, a l’espera que els procediments de vacunació tinguin efecte i la lenta recuperació econòmica prengui la tendència alcista, en especial en el segon semestre de 2021.
Com ha fet des de l’inici de la pandèmia, el Grup recolzarà als seus socis amb solucions efectives i de ràpida implantació, tant per a col·lectius vulnerables com per a particulars, professionals o empreses quant a finançament, operativa, liquiditat, etc. per a mitigar l’impacte econòmic que està causant aquesta crisi.
La tasca de la Fundació Caixa d’Enginyers
La Fundació Caixa d’Enginyers, una entitat de caràcter privat i sense ànim de lucre nascuda el 2011, canalitza el compromís social de l’Entitat cap a la societat, a través de 3 línies d’actuació. La Fundació fomenta accions que promouen la sostenibilitat i la protecció del medi ambient, impulsa iniciatives per a donar suport a la integració laboral i social dels col·lectius vulnerables i/o afectats per l’actual situació econòmica; i impulsa la formació acadèmica, l’enginyeria i la generació de coneixement.
Durant el 2020, la Fundació ha portat a terme tres importants col·laboracions amb l’objectiu de mitigar la situació generada per la COVID-19. Així, el Grup, a través de la Fundació Caixa d’Enginyers, ha contribuït a minimitzar l’impacte social de la crisi sanitària entregant 43.000 euros a Creu Roja per a dotar de material de seguretat als 8.200 voluntaris que han treballant durant l’emergència sanitària.
Així mateix, ha portat a terme una campanya a favor de Càritas per a cobrir les necessitats de col·lectius vulnerables. Gràcies a aquesta donació de 25.000 euros s’ha assegurat el dret a l’alimentació de 195 persones durant tres mesos. A finals de l’exercici, durant l’època nadalenca, la Fundació ha impulsat una iniciativa en col·laboració amb Amics de la Gent Gran per fer-los arribar quasi 1.000 cistelles amb productes a avis que viuen sols.
Des de la seva creació el 2011, la Fundació Caixa d’Enginyers ha realitzat 535 projectes d’acció social i més de 4.300 persones s’han beneficiat de beques d’estudi i formació gràcies a les diferents aliances. Més concretament, en els últims 6 anys, la Fundació ha destinat més de 2,5 milions d’euros en inversió per a projectes i aliances. El 2020, el retorn de l’impacte social de la inversió realitzada per la Fundació s’ha situat en una ràtio del 4,3, el que significa que per cada euro invertit ha multiplicat per 4,3 el seu valor.
